Bermalam di Ma'haz Tahfiz

21/8/2011  6.35 am
Salam w b t

pada 20/8/2011 saya ada menghadiri usrah sahabat saya, Razi, Iqbal & Lukman. Usrah dia kali ini diadakan di salah sebuah ma'haz tahfiz di Ipoh (x ingat la name ma'haz tahfiz tu). Ma'haz tahfiz ni hanya ada 9 orang pelajar tahfiz, oleh sebab tulah ma'haz tahfiz ni terletak sebumbung dgn masjid di kampung tu.

Sepanjang bermalam disitu saya ad mempelajari sesuatu yang tak mungkin dapat dipelajari di mana2 institusi pembelajaran, di sekolah2 kerajaan mahupun di universiti2 di Malaysia. (mungkin ad kot universiti/ sekolah yg ad kegiatan mcm ni)


Suasana Ma'haz tahfiz pd pukul 6.30


Disini saya ad attach pemerhatian saya sepanjang bermlm disana:
Time
Student
Activity
3.40am
Pelajar tahfiz

  • Solat Tahajud (mostly)
  • Qiamulai
  • Mengaji
  • Solat subuh berjemaah (all)
  • Study (some of them)
6.30am
Pelajar tahfiz

  • Still mengaji
  • Menghafaz
  • Kemas bilik & Masjid
  • Study


Time
Student
Activity
3.40 am
Pelajar sekolah kerajaan
&
Pelajar Universiti

  • Kroh-kroh (tido la bro, ap da tu pun x paham)
  • Borak2 kosong
  • Study (sikit jer yg study)
  • Subuh entah kemana(ad la sikit2 yg solat, sekolah berasrama tu memang la penuh tu pun sbb cikgu paksa)
6.30 am
Pelajar sekolah kerajaan
&
Pelajar Universiti

  • Kroh-kroh (tido lagi..)
  • Ada baru bangun nak mandi (some of them)
  • Baru nak start mengaji

Dah diorang memang belajar agama, memang la subuh penuh, bangun awal!!, ap yg saya ingin jelaskan kali ini adalah Sekolah tahfiz lebih menekankan pd pengamalan pd ilmu yg dipelajari, bukan spt sekolah kerajaan, belajar hanya utk mendapat "A" dlm peperiksaan. Sama jugak la Universiti2 di Malaysia, belajar utk mendapat "Dean's list" takpun utk mendapat CGPA 4.00. Ingat sesungguhnya ilmu tampa amal tidak berguna, pepatah arab ad mengatakan bahawa :

"Ilmu tanpa amal ibarat seperti pohon tidak berbuah"

Dah practikal utk ap!! experiment tu utk ap!! kan utk mengaplikasikan theory yg dipelajari....Yup memang betul experiment & practikcal utk mengaplikasikan theory...tp persoalan disini, adakah institusi pendidikan di Malaysia betul2 melaksanakannya?? bolehkah kita percaya 100% report yg pelajar hantar??....bg saya Practikal adalah lebih penting sebb melalui practikal kita dapat belajar theory dgn lebih faham,lebih mudah... bukan melalui theory kita dapat faham practikal.

Mengikut perhatian saya, apabila seseorang pelajar tu pg practikal, first2 pasti diorang akan jadi blur sbb tak tau ap nak buat...senior saya ad kata yg ap yg kita belajar (theory) skarang, hanya 5 % drpdnya kita akan aplikasikan mase kita kerja ataupun practikal. So saya pun ada terfikir, ape kejadahnyer kita pergi kelas kalu hanya 5% jer yg diapplikasi, baik terus pergi practikal jer kan2??

ni gambar hiasan jer


Sebelum tu saya ad terbaca berita mengenai ma'haz tahfiz jadi markas merekrut militan di Berita Harian online, tp saya x ingat bila berita tu, kalu nak tahu lebuh lanjut boleh la search dlm internet. Tp bg saya, tindakan Berita Harian ini terlalu melampau, terlampau bodoh sebabnya kenapa??...seperti yg biasa korang tau media massa hari ini buka boleh percaya sangat, tokok tambah sana sini, berita palsu sana sini, itu lah ini lah...

Tindakan diorang memaparkan berita tu menyebabkan ramai orang memandang serong pd sistem pendidikan agama, bukan pada ma'haz tahfiz tu jer tap pd semua ma'haz tahfiz di Malaysia. Pihak Polis pun masih belum pasti yg ma'haz tahfiz tu betul jadi markas militan. Bukan tu jer tp banyak lg tindakan bodoh Berita Harian ni, i mean wartawan dia, ari tu pasal UTP, lepas ni apa lak fitnah dia nak sebar...Bg ak la baik korang gulung tikar je dr sebar berita yg x senonoh, palsu, banyak tokok tambah, dll...

Kesimpulannya, sekolah pondok & ma'haz tahfiz adalah yg terbaik (terdapat sikit je sekolah kerajaan yg bagus, contoh spt IMTIAZ & lain2)

Assalamualaikum w b t

0 comments: