Sahabat itu tiada kerananya

1/8/2011 12.34pm
Salam w b t

rasanya dah berhari2 saya x post update yg baru ye....hahahahaha.....semua ni sebb komp rosak la...ni pun ad peluang nak post sbb kawan ad x gune komp die (die x de ni, pg kelas),,,disamping tu saya nak wish u all "selamat berpuasa, selamat berterawikh, hopefully ramadhan kali ni lebih baik dr yg lepas"

aha...banyak sungguh bende nak post ari ni....tp sbb kekangan masa, so terpaksalah skip sikit..hehehehe...."Sahabat itu tiada kerananya", itulah tajuk post ari ni....kelmarin saya ad baca buku Solusi, dan saya ad tertarik dgn salah satu perkataannya, "Sahabat itu tiada kerananya"...tau x ap maksud disebalik perkataaan tu???....hahaha kalu x tau...meh sini saya cite...ahahahhaa

Jika sahabat krn rupa dan kemasyhuran, kedua2 akn hilang bersama luputnya usia muda dan hilangnya pangkat dn jawatan. Jika sahabat krn nama, ia akan mudah dilupakan. Jika bersahabat krn wang ringgit, ia mgkin kelihatan amat "mahal" pd rupanya, tp sangat "fakir" tujuannya. Saya juga teringat beberapa lirik lagu nyayian Ramli Sarip iaitu:

"Andai kasturi hilang harum,
mawar x berkuntum,
cinta x bersambut...
Andai emas setinggi gunung,
akan kupeluk rimbun ampun
Tuhan yg maha agung."



 P/s: Gua Thur, tempat Rasulullah & Saidina Abu Bakar berehat, & terjadinya satu peristiwa (tau2 la peristiwa ap)


Dlm lirik lagu diatas memberitahu kita yg, ap pun nilaian dlm bersahabat, bersahabat krn Tuhan Yg maha Esa. Pasti, ia akan kekal smpai ke syurga.Inilah yg ingin ditunjukkan , dan disaksikan oleh gua yg bersejarah ni. Nilai persahabatan yg mendapat redha Tuhan yg maha agung. Pengorbanan dn kesetiaan menjadi hiasan , penyeri dlm pergaulan. Jika kebendaan dn kepentingan menjadi ukuran seorg sahabat bernama Abu bakar Al-Siddiq r.a, Apakah hijrah Rasulullah s a w akan menerpa kejayaaan atau sebaliknya???.....so fikir2 kanlah.

Drp Anas bin Malik r.a bahawasanya Nabi Muhammad s a w bersabda bahawa: "Tiga perkara jika terdapat padanya seseorg itu akan merasai kemanisan iman. Hendaklah Allah Taala & rasulnya lebih dikasihi olehnya selain drp kedua2nya. Hendaklah juga dia mengasihi dn mencintai seseorg krn Allah s w t, dn hendaklah dia berasa benci utk kembali kpd kekufuran sbagaimana dia membenci utk dihumban ke dlm api neraka". (Riwayat Al-Bukhari, No. 6941)

So kpd rakan2 di luar sana, marilah kita menilai semula, nilai persahabatan dlm hidup mu. Semoga Allah s w t, menemukan kita dgn sahabat yg ingin mengajak kita ke pintu syurga, bukannya yg menolak kita jatuk ke pintu neraka.

I think that all from me today, before that ...terima kasih la kpd Mad krn meminjamkan laptop hang, so boleh la saya update blog ni. Selain tu terima kasih la kpd Fahmi Yb sbb bg tumpag smalm balik (ak tumpag die balik la,lepas solat trawikh).....assalamualaikum w b t

1 comments:

  1. Anonymous said...:

    http://syafiqfandi.blogspot.com/2011/08/cerita-burung.html

    provokasi oleh blog pendi